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Teaching

Conflict Arenas in the Middle East and North Africa (Jannis Grimm)

The mass uprisings in the Middle East and North Africa in 2010/2011 are frequently described as a crucial instant of history live unfolding. These mobilization processes left a deep imprint, not only on Middle Eastern and North African societies, but also on social movement studies as a discipline. As such, they provide a prolific object of study for those who aim to understand the emergence, endurance, impacts, internal dynamics and cultural meanings of protest politics and social movements. Against this backdrop, this course aims to introduce students to the key debates in the social movement studies by exploring a variety conflict arenas in the Middle East and North Africa – including the main stages of the so-called "Arab Spring" and more recent protest sites in Algerian, Iraq, Lebanon and Sudan – and their relation to processes of social mobilization. It furthermore aims to familiarize the participants with a variety of methods to study the dynamics of protest events as well as processes of social mobilization. Accordingly, this course is both an introduction to social movement theory (including structuralist approaches, cultural perspectives, as well as relational and micro-interactionist approaches) and a practicum on research designs.

Conflict Arenas: Global Justice (Mariam Salehi)

Konfliktarenen: Transnationale Unternehmen im Internationalen Recht (Hannah Franzki)

Knowledge Politics in Peace and Conflict (Mariam Salehi)

NGO or think tank reports, numbers and indicators, academic analysis, media reporting, policy guidance, truth/inquiry commissions – questions of knowledge production and transfer, as well as the politics thereof, are currently gaining plenty of attention in peace and conflict studies. In this course, we will look into these current debates and cover questions such as who is producing what kind of knowledge, how, and with what (political) purpose? Whose knowledge is seen as valid and why? And with what consequences? We will look at different knowledge products, different actors who produce and transfer knowledge, and at their epistemic practices. Therefore, the course will combine (critical) academic perspectives with perspectives from policy/practice

Kritiken der Gewalt - interdisziplinäre Perspektiven auf einen Grundbegriff der Friedens- und Konfliktforschung (Hannah Franzki)

Die internationale Friedens- und Konfliktforschung hat sich in den letzten dreißig Jahren auf die Untersuchung gewaltvoll ausgetragener Konflikte und möglicher (gewaltfreier) Regelungsmöglichkeiten konzentriert. Gewalt, so scheint man sich einig, ist nicht erwünscht. Was aber ist Gewalt? Anhand welcher Kriterien wird entschieden, ob eine Handlung oder einer Situation gewaltvoll ist oder nicht? Wessen Erfahrungen gehen in anerkannte Definitionen von Gewalt ein, wessen nicht? Und: wessen Gewalterfahrung berührt uns, motiviert uns zum Handeln und welche lässt uns kalt? Die Hauptaufgabe von Kritik – so formuliert es Judith Butler in Anschluss an Michel Foucault – bestehe nicht darin zu bewerten, ob ihr Gegenstand (hier: die Gewalt) gut oder schlecht sei. Vielmehr sei es das Ziel von Kritik „das System der Bewertung selbst heraus[zu]arbeiten“ (Butler 2002, S. 252). In einer kritischen Auseinandersetzung mit dem Begriff der Gewalt geht es also nicht lediglich darum, Gewalt zu verurteilen, sondern uns zu fragen, welche Gewaltverständnisse einer Verurteilung von Gewalt vorausgehen, unsere Entrüstung prägen. In diesem Sinne wollen wir uns gemeinsam die wissenschaftliche Debatte um den umkämpften Begriff der Gewalt erschließen.